Tuesday 17 January 2017

#Throwback Turn 30 dan Family Gathering

Entri campak belakang kiranya ni.

31 December yang lepas aku secara rasminya memasuki 3series. Baby akhir tahun ler kiranya aku ni. Sebenarnya aku takde la excited sangat setiap kali ulang tahun kelahiran. Kadang kadang sambut kekadang tak. Memadai lah dengan wish dan sepotong kek je pon da ok.

Tahun ni special sikit. Special sebab dapat meraikan dengan family. Memang menjadi kebiasaan setiap hujung tahun family aku akan buat makan makan sebelom memasuki tahun baru. Tapi tahun ni rancangan event tu jatuh masah birthday aku. So celebrate sekali je lah.

Kali ni buat di Sitiawan  rumah abg ngah aku. Macam macam aktiviti kitaorang plan. Sukaneka, potluck untuk makan tengahari, bacaan yassin, BBQ, potong kek, tukar tukar hadiah dan last sekali mandi pantai Teluk Senangin.

Rancangan asal nya mula dengan makan tengahari hari Sabtu tu. Tapi memasing ada kenduri dan hal hal lain so drag ke makan malam. Sebelum makan malam tu bermula kita buat solat berjemaah dan bacaan yasin dulu.

Dah selesai solat berjemaah dan bacaan yaasin mula lah aktiviti makan makan. Gambar makanan takde ambil pulak. Kaklong bawak ikan cencaru bakar plus air asam, abg ngah dan kak Adah a.k.a tuan rumah buat spagheti, abg jat dan kak Aida buat coleslaw, aku bawak udang sambal, mizi bawak kepak ayam untuk di bakar, Nadiah bagi buah. Main course haruslah daripada emak.Masak lemak ayam, ulam jantung dan sambal belacan.Ada ikan masin sekali.

                                                             
                                                                     Kek birthday


    Birthday girl kekononnya....Happy birhtday to me. 



 Acara tukar hadiah. Yang paling besar tu yang agak best. Dalamnya bantal bamboo Akemi. Dari Tamam. Rezeki tuan rumah yang dapat. Aku punya no 5 dapat ke abg jat. Padahal dia da nampak apa yang aku beli sebab sesama wrapiing kat customer servis. Haruuu betul. Aku dapat dari kaklong, set cadar Akemi tapi untuk katil queen. Pakai kan untuk katil bilik ke 2 je la nanti. Ok la tu..


Pagi tu sarapan makanan lebihan malam tu. Pagi pagi lagi kami dah jamah nasik macam orang nak pergi kebun. Mak tambahkan dengan kuih keria nih. Siap uli dari Tanjong Karang lagi. Pagi tu tinggal goreng.


Lepas dah kenyang bergerak la kami ke pantai. Ramai pulak orang hari tu. Susah gak nak dapat parking. Mula dah nak balik dah. tapi pikirkan anak anak semua dah semangat teruskan jugak pencarian.


       Sampai kat situ memang matahari dah terpacak betul. Tapi budak budak mana tahu panas.






Balik dari pantai semua dah kepenatan plus kelaparan. Abg ngah da order siap siap lauk untuk tengahari tu. So tinggal makan je. Lepas makan semua terbongkang tidur kecuali bebudak yang tak tahu erti penat. Padahal da berendam kat pantai tu.

Bila semua da recharge tenaga, petang tu saja buat sukaneka. Ni plan R lah sebab dia suka handle benda benda macam ni. Sukaneka game simple simple je pon. Game saja bagi bebudak happy. Hadiah berupa set alas tulis di sponsor oleh Nadiah.


                          Bawak gelang getah guna straw dan transfer ke ahli kumpulan



                                                             
                                                                 Lawan pijak belon.

Untuk orang dewasa ada gak game. Suap ais krim sambil tutup mata dan baling belon air berpasangan. Dua dua gambar tak de sebab semua jadi participant.

Last sekali sebelum kami wrap of the day, ....selfieeee dulu.

                                                                 
                                                                   My favorite picture.

Semua plan nak balik malam tu tapi di sebabkan beberapa ahli mengalami cherry berry semua post pone balik esok pagi.

Malam tu kami plan nak makan dekat Horizon Garden Manjung. Memang da pernah makan kat situ dua tiga kali. Tapi disebabkan ada dikalangan ahli keluarga yang tak berapa sihat makan malam dekat kedai yang best tu pon jadi so so. Di tambah lagi dengan bebudak semua yang dah keletihan memasing da tertidur sebelum makanan sampai.

Esoknya Kaklong dan Abg Jat balik lepas sarapan. Aku menyusul lepastu.

Maka tamatlah kisah mengenai gathering family aku. Alhamdulillah untuk nikmat kasih sayang yang Allah berikan nih.Aku bukan nak cakap family aku perfect, ada masa kami terasa hati, kecik hati, tak bertegur sesama sendiri,ada haluan dan cara masing masing, tapi penghujungnya kami tetap bersatu sebagai satu keluarga. Kasih sayang sesama adik beradik tetap wujud dalam diri masing masing.

Love. Hawa.



No comments:

Post a Comment