Monday 16 January 2017

Hujung Minggu Yang Bingung

Sejak aku bekerja hari Sabtu, hari Ahad adalah hari yang sangat berharga. Ya aku memang akan manfaat kan masa sepenuhnya hari tu seperti tidur melebihi waktu biasa..

Eh tak delah begitu..cuma lepas suboh bole sambung buat taik mata sekajap lepastu bermalas malasan atas katil, makan sarapan sama sama dan seterusnya housekeeping mana yang patut seperti cuci tandas, vacuum lantai, lipat kain, basuh tudung, dan macam macam lagi lah.Tu rutin selalunya lah kalau aku tak pulang ke tanjong karang. Biasa aku akan balik 2 minggu atau 3minggu sekali.

Walau da memasuki 3sereis perasaan homesick tu tak pernah hilang lagi. Sebelum sebelum ni menjadi kebiasaan setiap 2minggu. Tapi lepas aku kena kerja hari Sabtu, macam dah berubah ke 3minggu sekali sebab ada hujung hjung minggu tu aku perlu lebihan masa untuk housekeeping rumah. Tu lah sebenarnya kalau boleh tak nak kerja hari Sabtu tapi buat masa ni tak de pilihan lain. Memang kene hadap. Terpaksa..Ya terpaksa hadap. Tunggulah nak tukar kerja masih baru lagi dan ekonomi pon tak berapa baik. Jadi bersyukurlah dengan apa yang ada..

Hujung minggu semalam juga seperti biasa dan terpaksa postpone lagi pulang ke Tanjong Karang. Selain adik beradik R tak de yang balik dan MIL sorang, aku fikir elok lah kiranya aku mengorganize wardrobe aku yang dah semakin huru hara.

Dan malam sebelum tu dah bagi tahu kat R esok nak cari barang dapur, so dia cakap kita keluar teruslah sebab nak hanta MIL kursus haji. Aku pon ok je lah sebab malas nak keluar dua tiga kali. Sekali harunglah je lah walau terpaksa mengorbankan waktu tidur ku di pagi Ahad

Pagi tu lepas solat aku baring sekejap dan kalau boleh nak jugak tidur walau seminit dua. Padahal da tahu MIL punye kursus mula pukul 9.00 pagi. Manusia last minute macam aku dalam fikiran 8.30 ok lah sebab perjalanan ke tempat kursus dalam 30minit jugak . Tapi itu aku.. MIL aku kul 7.50 da terpacak kat depan pintu. Aku masa tu baru nak iron baju. R cakap nak lepas hanta mak nak ke Sunway Piramid terus. Dia nak ambil barang COD.

Dah siap berdandan, tak sempat pakai tudung bebetul pon, R dan hint pakai dalam kereta je lah sebab jam dah 8.15 dan MIL dah eheheemm ehemmmmm....

Kitaorang gerak dalam 8.20 macam tu. Lepas drop by MIL terus menghala ke Sunway Pyramid. Aku macam masih blur. Tanya R nak breakfast kat mana. Dia jawab kita carik old town area Sunway je lah. Aku ok tapi macam tak boleh terima lagi. Sebenarnya aku malas dan tak da nafsu nak ke mana mana. Dalam fikiran nak breakfast dekat warung tepi jalan dekat ngn tempat MIL berkursus lepastu terus pegi beli grocery. Tapi ikut je lah R punye plan.




Aku try makan ni. Tapi tak kena dengan tekak pulak



Harith macam biasa set boboi dia tu je lah. R dan Harraz nasi lemak bungkus. 

Tengah makan tu cakap dengan R tak yah lah masuk SP lagi pon tak de apa nak carik dan banyak benda nak buat kat rumah tu. Kain pon tak habis lipat lagi.

Mungkin tengok aku macam malas je, dia ok je lah. So terus ke giant cari barang dapor lepas ambil barang COD yang dihajati dekat Shell area situ.

Keluar Giant singgah sekejap kat kedai perabot area bukit Subang. Nak tengok katil single untuk Harith & Harraz. Plan tahun ni nak bagi diorang tidur bilik sendiri. Survey dulu kena dengan bajet ke tak.

Lepas keluar kedai perabot tu matahari da mencanak. Perut belum lapar lagi nak makan tengahari. Aku decide beli KFC je lah untuk alas perut in casa balik kang lapar

Sampai rumah apa lagi membuta lah semua.. Bangun tidur perut berkeroncong baru pergi dapur. Keluarkan ikan, siang bayam, mesin cili.

So lauk malam tu bayam masak air dan sambal ikan kerisi. Gambar tak de pulak sebab memasing kelaparan menikmati lunch cum dinner...

Settle. Tapi wardrobe aku tak berkemas lagi. Sambung berhuhu ke minggu ni lah nampaknya.


No comments:

Post a Comment